DW Boekings


Het wat ooit boekingsagentschap was heeft zich inmiddels in een veel breder terrein uitgesmeerd dan uitsluitend het “wegzetten van bandjes” ontplooid. Uiteraard blijft dit een van de kerntaken, maar ook de live wereld veranderd, het is zeer economisch gevoelig en daarmee de laatste jaren een business geworden die  zich niet uitsluitend en alleen meer kan toespitsen op haar kerntaak. Promoters en zaaleigenaren zijn kieskeuriger geworden , simpelweg omdat ze zich geen verliezen meer kunnen veroorloven.

Uiteraard worden er nog steeds risico’s genomen, echter in de regel genomen is dat een stuk minder als zeg 5 jaar geleden.
De talentbuyers laten zich niet makkelijk meer overtuigen, voordat het tot een daadwerkelijke boeking komt heeft men zich goed ingelezen in het mogelijke succes van een dergelijk event. In korte tijd kan men zich een redelijk gedetailleerd beeld vormen van de pro’s en con’s .  Als de sterren dan goed staan, dan volgt het uitwisselen van een hele bak met informatie en kunnen alle partijen beginnen met plannen en uitwerken.

Dat is in het heel kort.

Laten we dan eens de zaken van de andere kant bekijken.
In het algemeen kun je zeggen dat we een aantal verschillende live markten hebben. De eerste en voornaamste zijn de eigenwerk groepen die al dan niet succesvol bezig zijn, als tweede hebben we de coverbands markt en als derde noem ik de nationale bekendheden.

De eerste groep , vaak DIY-ers die succesvol genoeg een publiek hebben opgebouwd en dit live kunnen vertolken, promoten etc. De tweede groep heeft z’n zaakjes vaak al veel beter op orde. De laatste groep noemde ik even apart want die kunnen het zichzelf makkelijk maken.

De verschillen tussen deze groepen zijn enorm. Waar voor de eerste groep vaak alles geregeld moet worden, is het prikken van een datum en tijd voor de laatste groep voldoende.

De kosten / inkomsten verdeling is nagenoeg lineair evenredig verschillend tussen deze drie. Waar de eerste groep zijn kosten vaak ergens tussen 30-70% van het beschikbare budget ziet verdwijnen in kosten, is dat voor de tweede groep al vaak ingecalculeerd zodat het kostenpercentage zo minimaal mogelijk is. In de laatste groep kunnen we niet echt mee spreken van kosten. Procentueel gezien het allerlaagst. Ook kunnen ze vaak meerdere shows per dag doen.

De booker is het glijmiddel , het aanspreekpunt , het centrum van informatie en laten we niet vergeten verantwoordelijk voor het gezond houden van de markt. Het ideaal is altijd – of zou eigenlijk moeten zijn- om alle partijen tevreden uit een overeenkomst te laten komen. Dat is waar anderen zich bezondigen aan het rekenen van behoorlijke tot in sommige gevallen rekenen van gages die nauwelijks reëel zijn om zo een vette commissie binnen te slepen, of het onderwaarderen waardoor het budget zwaar onder druk komt te staan door kosten , tot regelrechte oplichters die een groep strikken of soms zelfs zonder kennis daarvan hebben , een groep verkopen , de borg incasseren en dan verdwenen zijn.

Die gulden middenweg hangt van bijzonder veel factoren af. Het reikt tot ver buiten dit kijkje in de keuken om hier nu op in te gaan.

In Nederland staan ruim 30.000 agentschappen ingeschreven in de Kamers van Koophandel. Een oerwoud dus. Referenties zijn moeilijk te verkrijgen of alleen in het circuit bekend. Maar kunnen ook ten goede of ten slechte gekleurd zijn.  Een inschrijving bij de KvK is niet altijd een garantie, of sinds korte tijd niet eens noodzaak meer.

Een zoekmachine levert vaak meer kennis op. Of informatie vragen bij een concurrerende booker in hetzelfde genre.

Laat ik nog even kort ingaan op de rol van de groep. Ik lijdt misschien aan zelfoverschatting als ik zeg , ik heb ondertussen alles wel een keer voorbij zien komen, totdat er toch weer een band of manager me iets stuurt waarvan ik laten we het vriendelijk zeggen, redelijk verbaasd, kan zijn.

Bands die graag vertegenwoordigd willen worden maar elke capaciteit ontberen en je verassen met een SMSje “Hi, we play rock, book us a tour for next week” ,tot aan riders waarin “opmerkelijke” voorwaarden staan.  Van een mandje met groene M&M’s tot aan “dame van plezier” , sommige vindt u wel op het internet. En ja er zijn wel degelijk artiesten die dit vragen of via hun manager laten versturen.  Van sommigen verwacht je iets opmerkelijks en bij sommige namen is dit een ongeschreven regel in het contract.

Menig tourmanager zal Vince Neil’s boek met diverse overtreffende trappen kunnen herschrijven. Doch in vrijwel alle gevallen geldt een simpele grondwet. Whatever happens on the road stays on the road.

Denkt u daar eens aan do volgende keer dat u een concert bezoekt. Wat er aan vooraf ging en wat er nadien mogelijk is. Voor die 90 minuten show is vaak maanden vooraf veel werk verzet wat tijdens de show nog geen procent van terug te zien is. En zo zou het moeten zijn.

En voordat ik het vergeet: Een gezond muzikaal 2017 toegewenst !

Kijk ook eens op CD Factory – CD Perserij!